Mapy [AoE3]

·
0
W tym artykule opiszę poszczególne mapy w Age of empires 3. Przy każdej mapie będą podane informacje ogólne oraz jaka taktyka proponowana jest i dlaczego. Na obrazku będzie podana nazwa mapy oraz rozmieszczenie tego terenu na globie. W artykule można wyłapać nawet porady dotyczące gry, w końcu teren też odgrywa rolę w sposobie walki. No to zaczynajmy.

Drużyny są rozdzielone rzeką, która znajduje się na środku mapy. Indianie i szlaki handlowe mogą być rozdzielone ale nie muszą. Znajdują się tutaj indianie Tupi i Karaibowie. Na wodzie można znaleźć wiele pożywienia które może przesądzić o grze. Liczy się tutaj dobrze rozbudowana flota oraz panowanie nad wodą. Mapa niezbyt często grana przez graczy bo jest raczej niezbyt typowa i wymaga całkiem innej taktyki do gry na niej. Proponowaną taktyką jest FF i rozbudowana floty.

 

Mało obszarów, na których można budować budynki ze względu na bagna. Wojska mogą je przebywać więc ataki mogą następować z każdej strony. Pośrodku mapy znajdują się wyspy z tubylcami Seminolami i Czirokezami. Na mapie nie znajduje się szlak handlowy. Mapa przystosowana raczej do rusha, ponieważ przeciwnika na niej idzie łatwo zamknąć, nie ma blisko za dużo zwierzyny a jak wiecie trudno jest później z takiej sytuacji wyjść bez większych strat.

Jedna drużyna znajduje się na jednym łańcuchu górskim, a druga na drugim. Opanowanie środka mapy daje bardzo dużą szanse wygrania gry (ponieważ znajduje się tutaj bardzo dużo surowców). W centrum mapy znajdziemy także wiele skarbów. Na mapie znajdują się Lasotowie, którzy mogą nam bardzo pomóc wygrać. Proponuję grać FF, ponieważ łatwo idzie wybronić szybki atak (postawienie murku w dobrym miejscu + jakaś armia) i już mamy znakomitą obronę na pierwsze minuty gry, a potem to my zdobywamy przewagę.

Stały ląd jest otoczony przez wodę z wieloma rybami oraz w lewym górnym rogu mapy wielką ławicą wielorybów, warto inwestować w wodną ekonomię. Na środku mapy znajduje się wielkie wzgórze, na które nie można się dostać dzieli ono mapę na 2 części. Możemy spotkać tutaj wiele osad Karaibów. FF jest tutaj skuteczniejszą taktyką w miarę łatwo idzie obronić rusha za pomocą muru i obrony – z kart. Można także próbować bronić się i rozbudowywać wodną ekonomie.

Na mapie znajdziemy wiele skarbów. Niedaleko nas znajdzie się osada Azteków lub Majów. Znajduje tu się bardzo dużo surowców. Z dwóch stron mapy znajdziemy wodę. Szlak handlowy idzie wzdłuż mapy. Proponuje rushować często pomoc Indian da nam wygrać, na wodzie można stworzyć świetną ekonomie a gęste lasy dają nam naturalną obronę. Za pomocą monitorów można nieźle ostrzeliwać cała mapę oczywiście tylko wtedy gdy przejmiemy wodę z dwóch stron.

Przeciwnicy znajdują się bardzo blisko. Na północy znajdziemy bogaty w złoża i skarby obszar. Jeśli tam nie zbudujesz drugiej bazy będziesz musiał bardzo mocno walczyć o surowce. Szlak handlowy jest trudno opanować ponieważ każda drużyna ma łatwy dostęp do zbudowania faktorii. Znajdują się tutaj dwie osady Kri lub Nootka. Na tej mapie pośpiech jest polecany z powodu bliskości przeciwnika można wykonać go naprawdę szybko, w dalszej fazie gry może wygrać ta osoba która przejmie północną stronę mapy na której znajduje się bardzo dużo surowców oraz indianie.

Każda drużyna otrzymuje po swojej stronie wioskę Irokezów lub Czirokezów, którą niezwykle łatwo obronić. Walka toczyć zapewne będzie się na środku mapy gdzie znajdują się cztery faktorie handlowe. Jeziorka i kamienne murki to naturalne bariery utrudniające poruszanie się ale i ułatwianiem tworzenia zasadzek na wroga. Na południu mapy znajdziemy wodę, na której można stworzyć ekonomie, a na wysepce obronę do niej. Całkiem łatwo idzie obronić rusha dzięki barierom naturalnym i postawieniu murku więc proponuje FF.

Jedna drużyna znajduje się na jednej wyspie, a druga na drugiej, na trzeciej wyspie znajdziemy szlak handlowy. Na każdej wyspie rozsiane są osady Karaibów. Niestety nie znajdziemy na lądzie zbyt dużo surowców naturalnych jednak na wodzie są bardzo obfite łowiska i walka zapewne tam będzie się toczyć najintensywniej. Taktyka proponowana to zdecydowanie FF. Jeśli rush nam się nie uda przeciwnik się wybroni to możliwość budowania przez niego fregat może nas wykończyć chociaż nie musi. Dobrym sposobem byłoby też opanowanie wody już w II erze ale jeden niespodziewany wjazd na naszą wyspę może nas totalnie pogrążyć.

Na wybrzeżach można znaleźć wiele drewna i zwierzyny. Nie ma żadnych naturalnych barier (urwisk, murków), które mogłyby cię oddzielić od przeciwnika. Szlak handlowy znajduje się na środku lądu, tutejsi indianie (Czirokezi i Seminole) mają wioski niedaleko ciebie oraz jedną lub dwie dodatkowego z boku lądów. Na morzu można łatwo transportować wojsko – często zaskakując przeciwnika i przejmując inicjatywę. Mapa skuteczniejsza do próby szybkiego ataku na przeciwnika, dostęp do każdej strony jego bazy ułatwia nam atak, a tubylcy często mogą się przydać. Szczególnie upgrade Seminolów dla wszystkich łuczników.

Długie równiny oraz rzeka, która oddziela cię na początku od sojuszników. Jest kilka punktów w których można przekroczyć wodę. Zawsze znajdują się cztery punkty na faktorię oraz po jednej wiosce Inków (w dolnej części mapy) oraz Tupi (górna część mapy). Taktyki nie ma określonej zależnie od tego jak na się wioska trafi, skarby lub jaki przeciwnik. Wszystko zależy na tej mapie od nas.

Na tej mapie nie znajdziemy nigdy tubylców, ale w zamian można wznieść aż sześć faktorii handlowych. Trzy należą do jednej drużyny, a następne trzy do drugiej. Na wybrzeżu można znaleźć dużo drewna. Jezioro w centrum mapy ogranicza swobodę ruchu ale i pomaga w dobraniu taktyki np. zbudowanie tam monitorów lub innych statków pomoże nam w walce z siłami wroga. Na wschodniej stronie mapy znajdziemy morze na którym możemy znaleźć wiele surowców. Nieważne czy pójdziemy w rusha czy FF wszystko zależy od nas a żadne czynniki nie pomagają nam w osiągnięciu celu.

Na tym terytorium znajdziemy wiele surowców. Szlak handlowy przebiega przez środek lądu. Indianie Nootka (po lewej stronie) oraz Kri (po prawej stronie mapy) mogą nam pomóc w walce czy rozbudowaniu ekonomii (w przypadku Kri – gońce leśne), na północy znajdziemy bogate w wieloryby morze a na południu wiele surowców, przejęcie wody przez przeciwnika może równać się z naszą przegraną, ale na szczęście tutaj łatwo idzie ją wybronić. Boom na tej mapie jest dosyć mocny jeśli dobrze usytuujemy budynki.. można przejąć północną jak i południową część mapy na raz.

Jest to pustynny teren z wieloma stadami bizonów z licznymi zboczami i kanionami znajdziemy tutaj kręty szlak handlowy oraz Indian: Azteków (lewa strona) i Majów (prawa strona) po bokach mapy i czasem na środku. Jednak co jakiś czas w centrum mapy możemy znaleźć bogate złoża mineralne i zwierzynę. Tutaj proponuję rusha tubylcami są silni i dopełniają się nawzajem. Szybki atak może przesądzić o wyniku rozgrywki. Jednak dzięki licznym utrudnieniom w terenie można stworzyć niesamowitą obronę.

Jest to wielka równina podzielona niewysokimi zboczami górskimi, atak może nastąpić z każdej strony. Przebiegają tu dwa szlaki handlowe po dwie faktorie. Na środku mapy można znaleźć dwie osady Komanczów. Na sam początek w bazie mamy już 2 posterunki i koszary. Rush tutaj nie jest rekomendowany :P dwa posterunki murek i obrona z kart może nas już wykluczyć z gry od samego początku. FF i atak albo boom i obrona to całkiem skuteczne taktyki na tej mapie.

Wielkie okrągłe jezioro na środku mapy, długi szlak handlowy z wieloma punktami na zbudowanie faktorii oraz osady Irokezów i Lasotów oto własnie wielkie jeziora. Na wodzie można znaleźć bardzo dużo pożywienia, a panowanie na niej bardzo pomoże nam w zniszczeniu przeciwnika. Jednak jezioro czasami zamarza co zmienia całkowicie plany taktyczne, ale i tak trzeba się do tego dostosować. Proponuję FF lub Fish booma, dobrze ustawiony murek i obrona da nam dużą szanse na obronienie pierwszych ataków, a następnie zgniecenie przeciwnika dzięki przewadze ekonomicznej.

Znajdziemy tutaj dużo otwartych przestrzeni, wielkie stada bizonów oraz bogate złoża mineralne. Oraz sześć wiosek Lakatów i Komanczów. Po bokach mapy możemy znaleźć wielkie lasy, na równinie znajdziemy rzadkie kępki drzew. Szlak handlowy jest kręty i składa się z trzech punktów do budowy faktorii. Na mapie można zostać zaatakowanym na wiele różnych sposobów, z każdej strony dlatego tutaj proponuję rush albo nastawienie na obronę a następnie kontrę lub rajdowanie i zdobywanie przewagi ekonomicznej.
W grze możemy wybrać kilka innych opcji dotyczących map, a oto one:
  • Duże mapy – są to standardowe mapy w wielkich rozmiarach tutaj zapewnie rozgrywki będą toczyć się znacznie dłużej.
  • Nieznane – komputer generuje mapę z różnymi szlakami handlowymi, tubylcami i terytoriami. Nigdy nie wiemy co może nas spotkać.
  • Wszystkie mapy – każda mapa może nam się wylosować
  • Standardowe mapy – losuje wszystkie mapy oprócz: Karaibów i Amazonii

 

Dodaj komentarz